Κυριακή 23 Μαρτίου 2008

"Μεθύστε από τ' Αθάνατο κρασί του ΄21"


Η 25η Μαρτίου είναι διπλή γιορτή. Θρησκευτική και εθνική μαζί.

Είναι θρησκευτική γιατί εκείνη τη μέρα ο αρχάγγελος Γαβριήλ κατέβηκε στη γη, πρόσφερε στην Παναγία ένα άσπρο κρίνο και Της είπε την χαρούμενη είδηση ότι θα γίνει η μητέρα του Χριστού.

Είναι εθνική γιορτή γιατί αυτήν την ημέρα στο μοναστήρι της Αγίας Λαύρας οι Έλληνες, πριν από πολλά χρόνια ορκίστηκαν «Λευτεριά ή Θάνατος». Οι Έλληνες που ήταν σκλαβωμένοι 400 ολόκληρα χρόνια, άρπαξαν τα όπλα, πολέμησαν γενναία και έδιωξαν τους εχθρούς από την Ελλάδα. Έτσι ελευθερωθήκαμε.

Αυτές τις ημέρες θυμόμαστε τους ήρωες του 1821, όπως τον Κανάρη, τον Κολοκοτρώνη, τον Αθανάσιο Διάκο, την Μπουμπουλίνα, την Μαντώ Μαυρογένους κι άλλους.

Εμείς όμως δεν θέλουμε να μιλήσουμε με ξύλινο λόγο για το τι γιορτάζουμε αυτήν την ημέρα, γιατί όλοι λίγο πολλοί γνωρίζουμε, είτε μέσα από τα μαθητικά μας χρόνια είτε μέσα από τις καθημερινές μας αναζητήσεις. Αυτό που θέλουμε να θίξουμε εδώ είναι ένας προβληματισμός για το σήμερα.

Εμείς, οι τωρινοί Έλληνες, είμαστε οι συνεχιστές τους ή αδιαφορούμε;

Μήπως δεν έχουμε καταλάβει ότι μέρα τη μέρα ξεχνάμε τις ρίζες, την προέλευσή μας και είμαστε σα χαμένοι, μη μπορώντας να αποφασίσουμε ποια είναι η ταυτότητά μας; Χιλιάδες τα ξένα και εγχώριας παραγωγής παραπλανητικά θεάματα και ακούσματα, οικείες πια οι απάνθρωπες συμπεριφορές! Μας έχουν κατακλύσει με την καθημερινή τους προβολή. Τις συνηθίσαμε, τις δικαιολογούμε και σχεδιάζουμε τη ζωή μας βασιζόμενοι σε αυτές! Πώς λοιπόν συμβαίνει να νοιώθουμε περηφάνια όταν κερδίζει η εθνική μας και να ντρεπόμαστε να ακούσουμε δημοτικά τραγούδια; Γιατί καμαρώνουμε όταν γνωρίζουμε τη ζωή και τη ματαιοδοξία των «ειδώλων» της τηλεόρασης και δεν αισθανόμαστε άβολα όταν αγνοούμε τη ζωή, τους αγώνες και το έργο σημαντικών Ελλήνων και όχι μόνο, που είναι αποκλεισμένοι από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης γιατί δεν είναι εμπορεύσιμοι;

Μήπως συνηθίσαμε τις φωνές και τους καυγάδες στα τηλεοπτικά παράθυρα και έχουμε λησμονήσει το πώς γίνεται ένας σωστός διάλογος; Έχουμε άραγε κάνει κτήμα μας τα ονομαζόμενα «ελληνικά» τραγούδια με τον ξένο στίχο και τη μουσική και ξεχάσαμε τη γλώσσα μας; Τη μουσική μας; Και όλοι εκείνοι που επιζητούν και ενισχύουν την κακώς εννοούμενη παγκοσμιοποίηση, που συνεπάγεται την αλλοτρίωση των χαρακτηριστικών του κάθε έθνους, σε τι διαφέρουν από τους κατακτητές;

Ένας μαθητής της Έκτης Δημοτικού έγραψε πριν λίγα χρόνια:
«Τι θα ήμασταν σήμερα αν αυτοί οι άνθρωποι τότε δεν αποφάσιζαν να επαναστατήσουν; Ίσως ακόμη σκλάβοι στους Τούρκους.
Χωρίς τύψεις συνειδήσεως πιάνουμε στα χέρια μας τα σπρέι και λερώνουμε τα αγάλματά τους και τα Ηρώα. Ακόμα και τη σημαία της Ελλάδος οι σημερινοί νέοι χωρίς ντροπή την βάζουνε φωτιά. Βέβαια θα με ρωτήσετε «Και τι να κάνουμε για να αποδώσουμε τιμή σε αυτούς τους αγωνιστές;»
Να διαβάζουμε την ιστορία του τόπου για να μην έρχονται οι ξένοι και να μας μιλάνε για την ιστορία μας και να την πλάθουν όπως αυτοί θέλουν και εμείς να λέμε «Ναι, έτσι είναι».

Ακόμα και όταν στην τηλεόραση παραποιούν την ιστορία μας να μην δεχόμαστε εμείς, ο καθένας μας να βλέπει αυτά τα έργα. Να παρελαύνουμε με καμάρι.»


Κάπως έτσι μάλλον, λέμε εμείς, φτάσαμε σήμερα στο σημείο να είμαστε έτοιμοι να πούμε με μεγάλη ευκολία και χωρίς τύψεις, το «ναι» στο ξεπούλημα της Μακεδονίας μας. Θεωρούμε ότι ένα τέτοιο ζήτημα δεν μας ακουμπά, δεν μας αφορά. Βλέπουμε μόνο όσα είναι ακριβώς μπροστά μας και δεν κάνουμε τον κόπο να ψάξουμε να δούμε τι κρύβεται παραπέρα. Ευτυχώς που οι επαναστάτες του 1821 είχαν άλλες αντιλήψεις και φτάσαμε στο σημείο να είμαστε εμείς σήμερα ελεύθεροι. Η ουσία όμως, δεν βρίσκεται στους ωραίους λόγους που εκφωνούνται μια τέτοια ημέρα, ούτε στα αφυπνιστικά λόγια. Το νόημα και το μυστικό κάθε μεγάλου έργου φωλιάζει στις αποφάσεις και τις πράξεις μας. Η επιλογή, σήμερα όπως και τότε, το 1821, είναι δική μας!



Σαν να ακούγεται ακόμη η φωνή του Κωστή Παλαμά να μας παρακινεί:

«Αυτό το λόγο θα σας πω δεν έχω άλλο κανένα. Μεθύστε από το αθάνατο κρασί του ‘21»!

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Γειά. Μου έστειλες ένα μήνυμα στο Blog μου για την ταινία "το νησί". Πολύ ευχάριστο να προβληθεί στα Κύθηρα.... μα καλά πού το έμαθες?... πλάκα έχει να μαθαίνεις κάτι από την πιό απροσδόκητη πηγή.
Κατάφερα και διάβασα λίγα από το blog σου. Τα καταφέρνεις μια χαρά με τις αναρτήσεις. Εγώ δεν έχω το χρόνο ν'ασχοληθώ τόσο πολύ και τόσο επισταμένα.

Και πώς κι έτσι έχεις τόσες φωτογραφίες των Κυθήρων? Έχεις καταγωγή από εκεί? Ζείς εκεί?...

Θα ήθελα να σχολιάσω κάτι που διάβασα στην ανάρτησή σου για το 1821. Εκτός από την εθνική μας εορτή που γράφεις που τόσο έχει παραγκωνιστεί στις μέρες μας , αλλά και παραποιηθεί για τους διάφορους κακόβουλους και ανόητους λόγους ... τους ξέρεις δεν τα ξαναλέμε αυτά, γιορτάζουμε κάτι ακόμα πιό σημαντικό, την ενσάρκωση του Χριστού, την ενανθρώπηση του Θεού, (και την θεοποίηση του ανθρώπου... κατά χάριν). Ο Αρχάγγελος Γαβριήλ δεν έδωσε κανένα κρίνο στην υπεραγία Θεοτόκο, ούτε ήλθε για να της αναγγείλει κάτι το τετελεσμένο ούτε ότι θα γίνει απλώς μητέρα ενός απρόσωπου Χριστού. Μιλάμε για την ενσάρκωση του ίδιου του Θεού. Και για να τα πάρουμε λίγο από μια άκρη, στην ορθόδοξη απεικόνηση του Ευαγγελισμού, η Παναγία έχει το δεξί της χέρι σχεδόν απλωμένο και στραμμένο προς τον Αρχάγγελο, πράγμα που δείχνει την αποδοχή της στο θέλημα του Θεού, το αυτό αναγγελθέν υπό του Αρχαγγέλου άρα τίποτα το τετελεσμένο δεν αναγκέλθηκε, η Υπεραγία Θεοτόκος ερωτήθηκε!. Ο δε αρχάγγελος δεν κρατούσε κανένα κρίνο, παρά την ράβδο που πάντα κρατά ως αγγελιαφόρος. Έτσι απεικονίζεται πάντα. Έχει το ένα πόδι του τεταμένο που σημαίνει πως την ώρα εκείνη ενεργεί, πράττει, είναι εντεταλμένος τουΘεού. Η δε Παναγία, δεν βρίσκεται σε συνεσταλμένη και ντροπαλή θέση, αλλά, όπως λένε και οι χαιρετισμοί, : "...φησί τω Γαβριήλ ΘΑΡΣΑΛΕΩΣ", με θάρρος (όχι το κοινότυπο αυτό θράσσος...ξέρεις). Η Παναγία μας δεν ήταν όργανο, ούτε και χρησιμοποιήθηκε. Αποδέχτηκε το λεχθέν, ελευθέρα βουλήσει, όπως ακριβώς είναι πλασμένος ο άνθρωπος, ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ "γέννητό μοι κατά το ρήμα σου" είπε (δεν θα συνέτρεχε λόγος άλλωστε - αν κάποιοι θέλουν να το θέτουν ως τετελεσμένο γεγονός - να κατέβει κανένας αρχάγγελος, αλλά κι ο ίδιος ο Θεός, αλλίμονο, θα έβρισκε άλλον τρόπο να σώσει τον κόσμο από τον "θάνατο" της αμαρτίας... μιάς όπως λέει και η Αγία Γράφή : "από τις πέτρες μπορεί να βγάλει Αγίους"... Η απεικόνηση με το κρίνο, δεν είναι "σωστή". Το κρίνο καθ' εαυτού το χρησιμοποίησαν σαν σύμβολο αγνότητος και όχι κυριολεκτικά... σε μιά εποχή που στα σύμβολα έδιναν μεγάλη αξία.

Όπως και με την αναπαράσταση του Αγίου Πνεύματος (εννοείται πως δεν πρόκειται για περιστέρι... έλεος!), το τροπάριο λέει "... και το πνεύμα εν ΕΙΔΗ περιστεράς" ... κάτι ΣΑΝ περιστέρι. Ως αναπαράσταση της Αγίας Τριάδος θεωρείται αυτή με τους 3 αγγέλους στη φιλοξενία του Αβραάμ πιό κοντά στην πραγματικότητα!.
Συγνώμη για το κήρυγμα, είχα πολύ την ανάγκη να σου τα γράψω και εννοείται πως πρέπει να το ψάξεις κι εσύ. Πάντα να ερευνάς(... να ερευνάμε...).Ξέρεις κάτι, στην πίστη μας, τίποτα δεν είναι τυχαίο. Διάβασε την Αγία Γραφή και θα δείς.
Να είσαι πάντα καλά ο Θεός βοηθός σου και η Παναγιά μας σκέπη σου.

Stiskardiesmas είπε...

Ευχαριστούμε για τη χειμαρρώδη και άκρως βοηθητική απάντησή σου.
Ψάχνοντας στοιχεία για την ταινία "Το νησί" πέσαμε πάνω στο ιστολόγιό σου και παρατηρήσαμε ότι έχεις δεσμούς με τα Kύθηρα. Γι αυτό και στείλαμε το μήνυμα, έχοντας βεβαίως δει αυτή την καταπληκτική ταινία που περιγράφεις. Μάθαμε από έναν ιερέα ότι την εν λόγω ταινία θα την προβάλει τις επόμενες μέρες η ομάδα Αλληλεγγύης της Μητρόπολης και θα ακολουθήσει συζήτηση.
Σχετικά με το θέμα του "κρίνου" η αλήθεια είναι ότι δεν ήταν σκοπός μας να μιλήσουμε θεολογικά με το συγκεκριμένο post. Η εισαγωγή ήταν "τυπική" για να δείξουμε ότι πολλές φορές μένουμε στην επιφάνεια και δεν διεισδύουμε στην ουσία αυτής της γιορτής. Γι αυτό και παρακάτω λέμε "Εμείς όμως δεν θέλουμε να μιλήσουμε με ξύλινο λόγο για το τι γιορτάζουμε αυτήν την ημέρα, γιατί όλοι λίγο πολλοί γνωρίζουμε, είτε μέσα από τα μαθητικά μας χρόνια είτε μέσα από τις καθημερινές μας αναζητήσεις. Αυτό που θέλουμε να θίξουμε εδώ είναι ένας προβληματισμός για το σήμερα". Όπως και να χει, η αλήθεια είναι ότι κάποιος που θα το διαβάσει μπορεί να το παρεξηγήσει και να σχηματίσει λάθος άποψη για τα γεγονότα.
Ευχαριστούμε πολύ!
Καλή δύναμη...